7 kroków do sukcesu Twojego biznesu
Porozmawiaj ze znajomymi i zweryfikuj pomysł
Po długich rozmyślaniach nad idealnym pomysłem na biznes, w końcu jesteś pewien, że to ten pomysł chcesz realizować. Pamiętaj, że postrzeganie własnych pomysłów jest bardzo subiektywne i przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań warto szczerze porozmawiać z najbliższymi, co sądzą na temat prezentowanego pomysłu. Obiektywna opinia osób “z zewnątrz” jest kluczem do weryfikacji pomysłu i z pewnością opinie osób z naszego otoczenia bardziej nam pomogą niż zaszkodzą.
Zrób analizę konkurencji
W pierwszej kolejności kompleksowo przeanalizuj dostępność rozwiązań konkurencyjnych na rynku, ich mocne i słabe strony, cenę produktu lub usługi, wielkość firmy, a także reputację i opinie klientów. Jest to szczególnie ważne, gdyż musimy zidentyfikować powody, dla których jedne firmy radzą sobie na danym rynku lepiej, a inne znacznie gorzej. Znajomość rynku, jego struktury i występujących na nim korelacji będzie zdecydowaną przewagą przy wejściu na nowy rynek z tworzonym biznesem.
Zweryfikuj potrzeby
Jest to niezbędny krok we wczesnym planowaniu biznesowym. Pozwala sprawdzić, czy Twoja wizja jest realistyczna i możliwa do zrealizowania. Wykonanie kilku telefonów do potencjalnych klientów i rozmowa o ich potrzebach będzie swoistego rodzaju sprawdzeniem swojej oferty. Niekoniecznie musisz więc wychodzić z domu i tworzyć w pełni ukształtowany produkt czy usługę – celem jest sprawdzenie tego czy klienci są gotowi zapłacić za to, co planujesz stworzyć.
Stwórz biznesplan
Biznesplan to dokument który pomoże Ci zdefiniować czym dokładnie będzie Twoja firma, jak będzie na siebie zarabiać, pomoże w określeniu głównych kosztów, zidentyfikuje kwotę inwestycji początkowej oraz pokaże jak będą się prezentować przepływy pieniężne w Twojej przyszłej firmie. Warto zaznaczyć, że biznesplan nie musi być napisany idealnie co do złotówki i przewidywać każdego zdarzenia – często w trakcie prowadzenia firmy, po prostu pewnych zdarzeń nie da się przewidzieć.
Znajdź dofinansowanie
Musisz się zastanowić czy posiadasz niezbędne środki finansowe do tego, aby uruchomić swoje przedsięwzięcie. W wypadku, gdy nie posiadasz wystarczającego kapitału, aby sfinansować działalność, masz kilka możliwych opcji. Tego typu dofinansowania można uzyskać zarówno na poziomie krajowym, lokalnym jak i nawet europejskim – w zależności od miejscowości w której chcesz prowadzić biznes, warto sprawdzić czy nie przysługuje Ci pomoc finansowa w postaci dofinansowania czy grantów przy otwarciu nowej działalności.
Wybierz formę działalności gospodarczej
Wybór formy prowadzenia działalności gospodarczej przede wszystkim zależy od specyfiki Twojego biznesu – kosztów, formy wypłaty zysków, marżowości. Do wyboru masz prowadzenie spółki w formie spółki kapitałowej (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna, prosta spółka akcyjna), jak również w postaci spółki osobowej (spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna). Jeżeli nie planujesz zatrudniać dużej liczby pracowników i będziesz działać na mniejszą skalę, to interesującym wyborem będzie założenie jednoosobowej działalności gospodarczej.
Znajdź kontrahentów i klientów
Kolejnym krokiem jest – w zależności od charakteru Twojego biznesu – wyszukiwanie dostawców towaru lub półproduktów oraz bezpośrednie podjęcie działania mającego na celu znalezienie pierwszych klientów. Nie zapomnij również o założeniu profili w mediach społecznościowych – w szczególności na w serwisach takich jak Facebook, czy LinkedIn.
Na sam koniec…
Rozpoczęcie działalności nie jest łatwe. Nie prześpisz kilkunastu nocy i prawdopodobnie regularnie będziesz toczył wewnętrzne batalie, czy postępujesz właściwie. Pamiętaj, że rzadko kiedy widać rezultaty naszej pracy niemal natychmiastowo – w biznesie przede wszystkim liczy się wytrwałość. Innymi słowy, bądź przygotowany na trudne momenty i planuj biznes jako długofalową inwestycję.